Sverdfisk (D)

Utstyr:

Vannflaske og zoomers. I tillegg kommer tettsittende badebukse/drakt, badehette, svømmebriller, og gjerne noe mat til å spise mellom svømming og basis, og rett etter trening.

Alle skal vaske kropp og håret godt med såpe før en går i bassenget.

Stevner

Sverdfisk (D)-gruppen kan delta på klubbmesterskap og alle uapproberte stevner. Uapproberte stevner er konkurranser hvor ingen blir disket for ikke å svømme teknisk rett. Alle får den tiden de kommer i mål med. Alle får deltakerpremie. Altså – det å delta på disse stevnene er ment for å øve seg og ha det kjekt.

Sverdfisk (D)-gruppen kan også delta på approberte stevner. Disse stevnene er tilsynelatende helt like som de uapproberte, men det står dommere rundt bassenget kledd i hvit, og utøverne blir diskvalifisert om de svømmer feil. Det er ingen konsekvenser for å bli diskvalifisert utenom at det står "DISK" på resultatiskten istedenfor tiden utøveren slo i mål med.

Alle som skal være med på approverte stevner må betale lisens til NSF (Norges Svømmeforbund) (jfr L 15). Øvrige utøvere i klubben over 12 år anbefales å løse lisens med tanke på forsikring. Utøvere til og med 12 år er forsikret gjennom Barneidrettsforsikringen. Les mer om lisens

I Vestkantsvømmerne er det ikke lov til å delta på approberte stevner før utøveren er kommet opp i Sverdfisk (D)-gruppen, dette er for å minimere sjanser for diskvalifikasjon og for at det utøverne skal ha en positiv opplevelse av mestring i konkurranser. Vi ønsker også at foreldrene avtaler øvelsene som skal konkurreres i med treneren. Dette er fordi utøveren kan være flinkere i noen svømmearter enn i en annen, og treneren vil da anbefale øvelser som gir minst sannsynlighet for diskvalifikasjon. Foreldre kan avtale øvelsene direkte med trener før eller etter treningen, eller på mail til trening@vestkantsvommerne.no.

For info om hvilke stevner Sverdfisk (D)-gruppen deltar på i gjeldende sesong, se vår terminliste

Aldersgrenser for ulike konkurranser:

• På klubbstevner, kan alle delta.
  • På uapproberte stevner hvor flere klubber deltar, kan utøverne delta fra det året de fyller 8 år.
  • På approberte stevner, kan utøverne delta fra det året de fyller 9 år. Rangering etter beste tid og publisering av resultater på http://medley.no/, vil ikke forekomme før det året utøverne fyller 11 år.
  • På nasjonale og internasjonale stevner (Bergen Swim Festival, NM, osv), kan utøverne delta fra det året de fyller 13 år.

Stevneregler

• Still i god tid til stevne. Still ferdig skiftet til det tidspunktet innsvømmingen starter.
  • Det første du gjør når du kommer på stevnet er å finne treneren din og si ifra om at du er på plass.
  • Dersom du ikke kan komme eller blir forsinket må du si ifra til kontakttrener for stevnet så fort som mulig. Info om hvem dette er og kontaktinfo, finner du under aktiviteten.
  • Husk treningsklær til å gå med ila stevnedagen, helst VS-klær. Gjerne ta med flere badedrakter/ badebukser som utøverne kan skrifte til mellom hver øvelse, så de slipper å gå rundt i våt og kaldt badetøy hele dagen.
  • Kom bort til treneren din i god tid før ditt heat og like etter at du har svømt.
  • Vi heier alltid på hverandre og foreldre bør prøve å sitte i lag.

Ellers gjør deg kjent med informasjon til utøver og foresatte.

Veien videre fra Sverdfisk (D)- til C/Medley-gruppen

Generelt:

• Deltakelse på minimum 2 approberte stevner per sesong, øvelsesutvalg bestemmes i samråd med ansvarlig trener.
  • Ha minimum 3 treninger i uken

Ferdigheter:

• Kunne svømme 200m individuell medley uten å bli diskvalifisert på approbert stevne

Testkrav (treningskapasitet):

• 1500m crawl kontinuerlig svømmetest på 27.00,00 min = et snitt på under 1:48 min per 100m
  • 15x100m crawl svømmetest @1:50 min, snitt under 1:40 min
  • 15x100m individuell medley svømmetest @2.00 min, snitt under 1:50 min

Konkurransekrav:

• 400m crawl under 6:40 min
  • 200m individuell medley under 3:45 min

Krav for å bli værende i C/Medley-gruppen

• minimum 3 treninger i uken, se egne kriterier for oppmøte
  • minimum 3 approberte stevner per sesong, øvelsesutvalg bestemmes i samråd med ansvarlig trener.