Treningsgrupper

Svømmeopplæringsgrupper

• Hospitanter til svømmetrening - For de som deltar på Delfin- eller Hai-svømmeopplæring.
  • Sverdfisk (P) - For de som har fullført svømmeopplæring og vil begynne å trene svømming.
  • Sverdfisk (D) - Dette er andre trinn i svømmetreningen. Mer utholdenhetstrening i fokus.

Konkurransegrupper

• C-gruppen/Medley - For utøvere som vil ta steget fra svømmetrening til konkurransetrening.
  • B-gruppen / LÅMØ - For utøvere som ønsker å satse mot svømming på toppnivå.
  • A-gruppen / ÅM - For utøvere på et nasjonalt og internasjonalt nivå.

Aktivitetsgrupper

• Master - Et tilbud for voksne som ønsker å trene svømming.

Krav til deltakelse på nasjonale mesterskap - se under annet neders på denne siden.

Sammenheng mellom trening og konkurranser, informasjon fra Ørjan Madsen

Generell informasjon - alle grupper

• Bruk av «utesko» inne i alle våre svømmehaller er ikke lov
  • Vask både hår og kropp (uten badeklær) godt før en går ut i bassenget. Ved vask av hår og kropp unngår en sterk klorlukt etter trening.
  • Alle skal bruke badehette.
  • Når du forlater svømmehallen og garderobene skal det være ryddig etter deg.
  • På Sandgotna skole har vi ikke lov til å kjøre inn på skoleplassen mellom kl. 07.30 og kl. 16.30 (i skoletiden/SFO)
  • Når trening går ut eller endring av treningstid (rutine)

Generelle forventinger

Vestkantsvømmerne er en profesjonell svømmeklubb som ønsker å skape ett treningsmiljø for både dem som ønsker og nå en topp idrettskarriere og dem som har som mål og videre utvikle sitt eget potensiale utifra sine egne forutsetninger.  Treningsgruppene utgjør en utviklingstrapp opp mot topp idretten.

Vestkantsvømmerne drives stort sett på dugnad. For at vi skal greie å opprettholde klubben må foreldre/ foresatte være med og hjelpe. Vi håper at du også vil være med å delta aktivt for klubben!

Kriterier for å trene i de ulike gruppene i Vestkantsvømmerne
– hva er hensikten, og hvordan skal kriteriene håndheves?

Generelt:
I alle treningsgrupper i Vestkantsvømmerne er det sentrale målet å tilrettelegge for at barn og unge mennesker kan trives, slik at de kan lære, og mestre de forskjellige teknikkene som svømmeidretten byr på.

Svømming er en nivå-bestemt idrett og ikke alders-bestemt. Kriteriene til de ulike gruppene går derfor utfra nivået til hver utøver. Alle får trene med andre på sitt eget nivå slik at alle skal kunne føle mestring der de er. Trykk dere inn på infoen om de ulike gruppene, som det er linket til over, for å finne hvilke kriterier som er i de ulike gruppene.

Opprykk:
Det avgjørende kriteriet for opprykk er utøvernes evne til å holde en gitt svømmehastighet på standardiserte testserier.
Se nærmere forklart i skriv om opprykk, utarbeidet av Ørjan Madsen

• Hospitering til en gruppe kan skje når som helst på året, når trenerteamet mener det er hensiktsmessig.
  • Hospiteringsperioden skal varer 4-8 uker
  • Kravene til gruppen skal være oppnådd før hospiteringsperioden kan begynne.
  • Opprykk forutsetter at utøver har motivasjon og mulighet til å gjennomføre forventet treningsmengde og intensitet i gruppen man er aktuell for opprykk til. Se oppmøtekrav for A-, B- og C-gruppen.
  • Alle tidskrav i test-seriene vil bli justert når nivået i gruppene tilsier at det er nødvendig.

Les mer om kravene for den enkelte gruppe ved å klikke inn på gruppenavnene over.

Annet

1. Informasjon om treningstider

2. Svomming for alle - en kort innføring

3. Informasjon om barne- og ungdomsindrett

4. Informasjon om stevnepåmelding, reiser og opphold

5. Informasjon til utøvere og foreldre

6. Utviklingstrapp for svømmerne

7. Hvordan finne årets krav til deltakelse til nasjonale mesterskap?

8. Kosthold