Klubbens antidopingsarbeid

Vestkantsvømmerne og medlemmene er omfattet av idrettens bestemmelser om doping. Vi tar aktivt avstand fra all bruk av dopingmidler. Vestkantsvømmerne er en MOT klubb

MOT-logo.png

ADN-logo161.jpg

Informasjon om:

• Idrettens regelverk
  • Dopingkontroll– Informasjon om dopingkontroll og bl.a. hvem gjelder bestemmelsene for?
  • Går du på medisiner – ta et legemiddelsøk og sjekk om din medisin står på dopinglisten
  • Regler om medisinsk fritak. En kan velge om en vil søke fritak for bruk av medisin enten i før eventuell test, eller når test er blitt avgitt. Det anbefales å søke i forkant. NB! Lån aldri medisin av andre. Kun medisin med resept fra lege kan bli fritatt.
  • Søknadsskjema for fritak (nederst på siden)

E-læringsprogram

Opplæring og informasjon er en viktig grunnpilar i antidopingarbeidet. Antidoping Norge Ren Utøver har utarbeidet et e-læringsprogram for idrettsutøvere, trenere, ledere og deres støtteapparat. Ren Utøver er bygget opp omkring sju utvalgte områder innenfor antidopingarbeidet. Det tar ca. 30 minutter å gjennomføre alle modulene, men det er slett ikke nødvendig å ta alt på en gang.

Alle i A-C gruppen skal gjennomføre E-læringsprogrammet
Vestkantsvømmerne anbefaler at alle fra 12 år og oppover gjennomfører denne e-læringsprogrammet. Dette er spesielt viktig for de som skal delta på stevner. De øverste svømmegruppene (fra A-C) SKAL gjennomføre denne. Når du har fullført alle modulene, vil dette bli registrert og du vil motta et diplom på e-post. Kopi av diplom sendes til medlem@vestkantsvommerne.no så vi får oversikt over hvem som har gjennomført programmet.

Informasjon om Ren utøver og lenke til e-læringsprogrammet.

Ren%20idrett.JPG

Ren idrettslag

Vestkantsvømmerne er sertifisert som "Rent idrettslag".

Som Rent idrettslag har vi et særskilt ansvar for å spre gode holdninger og kunnskap om antidoping gjennom klare mål og handliinger.