Faktaopplysninger om VS

Vedtekter for Vestkantsvømmerne (klubbens lov)

Grunnlagsopplysninger for idrettslaget:

• Navn: Vestkantsvømmerne

• Stiftet: 17. mai 1992

• Idrett: Konkurransesvømming og svømmeopplæring

• Hjemmeside: http://www.vestkantsvommerne.no/

• Postadresse, e-post, bankinfo etc: Se under Kontakt oss

• Organisasjonsnummer i Brønnøysundregisteret: 975661849

• Bankforbindelse: Sparebanken Vest

• En klubb for alle

• MOT klubb

• Hovedbase på Sandgotna skole

• Fast trening i tre kommuner – Bergen, Askøy og Øygarden

• Driver svømmeopplæring for store og små

• Medlem av Norges idrettsforbund og Norges svømmeskoler

• Registrert tilknytning til: Norges Idretts Forbund gjennom Hordaland Svømmekrets (idrettskrets)

• Registrert tilknytning til: Bergen idrettsråd

• Årsmøtemåned: Mars

Virksomhet

Vestkantsvømmerne (VS) er en stor frivillig organisasjon med over 20 års lang historie og har en god tradisjon med NM, EM og OL medaljer. Vi har et positivt, utviklingsrettet og ambisiøst trenerteam med brennende engasjement for sitt arbeid. I tillegg til et godt trenerteam har klubben et godt hjelpeapparat i foreldre som ønsker at klubben skal utvikle seg i riktig retning. Takke være god innsats fra alle har VS blitt en godt etablert svømmeklubb med lang erfaring som konkurranseklubb.

Idrettslagets formål

Vestkantsvømmerne er en svømmeklubb som skal arbeide for at alle skal gis mulighet til å drive svømmeaktivitet ut fra sine ønsker og behov.

Vestkantsvømmerne skal ha sunn økonomi og være et forbilde for andre klubber i sitt arbeide med å fremme verdier, holdninger og god klubbkultur.

Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. Alle idrettslige aktiviteter skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet. Idrettslaget er selveiende og frittstående med utelukkende personlige medlemmer.

Visjon

Vestkantsvømmerne skal være den største og mest fremgangsrike svømmeklubben i (vest) Norge. Skal gi barn og unge et best mulig tilbud om svømmeopplæring, trening og konkurranser. En klubb for alle!

Verdigrunnlag

Vestkantsvømmerne baserer sin aktivitet på felles vedtatte aktivitetsverdier for norsk idrett: Idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.
Klubben vår drives etter idrettens organisasjonsverdier: Frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd.
Ut fra fellesverdiene i norsk idrett, har Vestkantsvømmerne tydeliggjort hva som skal prege oss og klubben vår. Verdiene beskriver hvordan vi er og hvordan vi vil bli.

Verdiene skal hjelpe oss til:

• å ha utøvere som bidrar til et godt miljø hvor alle opplever trygghet, trivsel og tilhørighet.
  • gjennom allsidig trening skal ha mulighet for å delta på konkurranser og som utøver få utfordringer og mulighet til å beherske disse.
  • å ha utøvere som kan glede seg over andres presentasjoner og kan gi uttrykk for dette.
  • at utøver skal kunne være seg selv, være ærlig, ha respekt for andre, motarbeide mobbing og inkludere alle.
  • ha utøvere som viser god lagånd på trening og konkurranse. Vi skal gjøre hverandre god.

Målsetting

Vi skal være en klubb for alle! Bli beste klubb og ha flest utøvere på LÅMØ. Utvikle utøvere opp på et nasjonalt junior- og senior nivå. Utvilke utøvere opp på elitenivå.

Utvikle vår svømmeskole på et høyt nivå innen svømmelæring.

Sportslig

Vi skal utvikle og ha et trenerlag på høyt nasjonal nivå. Videreutvikle kompetanse hos trenerteamet.

Utvikle et godt tilpasset kurstilbud til alle.

Markedsføring

• Fortsette vårt engasjement i MOT
  • Etablere møtestruktur for møter med foreldre/svømmere
  • «Skape VS» (vennskap, stolthet, lojalitet, toleranse, omtanke, integrering og styrke)
  • Sikre god omtale av VS i lokal presse
  • Melde tilbake oppnådde sportslige resultater på våre nettsider
  • Klubben skal være synlig på større stevner
  • Framheve våre samarbeidspartnere og sponsorer på aktiviteter, stevner osv.