Nordisk mesterskap for junior i Oulu, Finland.

I helgen har tre utøvere fra Vestkantsvømmerne representert Norges juniorlandslag under det Nordiske Mesterskapet for junior i Oulu, Finland.

2018-12-12

Tekst: Henning Pryde, trener for A-gruppen

Tobias Moen Olsen, Henriette Dale og Hanne Næss representerte Norge fra Vestkantsvømmerne. Alle tre har vært med på et aldersbestemt nordisk mesterskap tidligere. I et internasjonalt mesterskap, der de beste juniorene fra Sverige, Danmark, Finland, Island, Litauen, Estland, Færøyene og Norge deltar, kan det være utfordrende for unge utøvere å prestere jevnt over flere dager og gjennom mange løp. Selv med litt varierte prestasjoner har våre utøvere glimtet til med noen virkelig gode løp gjennom mesterskapet. Målet med et slikt mesterskap er alltid å sette personlige rekorder, noe vi også klarte denne gangen.

Her er gjengen fra Vestkantsvømmerne som representerte Norges landslag under mesterskapet:
f.v: Tobias Moen Olsen, Henning Pryde (Trener), Hanne Næss og Henriette Dale.

Hanne.jpg

Hanne Næss svømte 800m fri i finalen og satte personlig rekord med 2,17 sekund.
Dermed tok hun også bronsemedaljen på øvelsen.

Tobias.jpg
Tobias Moen Olsen tok, sammen med Norges stafettlag, bronse på stafettøvelsen 4x200 fri.
Der gjorde han sitt, til nå, livs beste prestasjon med sin etappe på 1.53,29

Henriette.jpg
Henriette Dale kom til finalen på 200 fri og satte personlig rekord med 1,34 sekund. Hun svømte også finale på den doble distansen (400m fri) der hun satte personlig rekord med 1,75 sekund, og tok dermed bronsemedaljen på øvelsen. Resultatet i finalen var også under det gjeldende landlagskravet, noe som gjør at Henriette kvalifiserer seg inn på landslaget også i år.

Vestkantsvømmerne har nå tre utøvere på juniorlandslaget denne sesongen, og alle tre kom hjem med hver sin bronsemedalje fra et mesterskap med meget høyt nivå på alle øvelser. Nok et godt gjennomført mesterskap for våre utøvere med flagget på brystet. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Tobias2.jpg
Tobias Moen Olsen (16)