Etter mesterskapet er før mesterskapet

Refleksjoner etter NMjr/UM 17-20 november. Det er på sin plass å stoppe opp - litt - etter helgens mesterskap, og først og fremst hylle alle utøverne for de flotte resultatene de leverte. Dernest hylle trenerne, i første rekke Henning, som har trent og ..

2016-11-23
lmolsen

...... guidet utøverne på veien frem. Til syvende og sist skal alle vi VS’ere, glede oss over at Vestkantsvømmerne igjen er på kartet i norsk svømming – ve er på vei mot gamle høyder!

I fjor var Jenny sin 7. plass på 50 m butterfly det beste resultatet for VS ved Jr. NM/UM. Det holdt ikke til poeng.

I år ser resultatene slik ut for Vestkantsvømmerne:

-        49,5 poeng og 8. plass blant klubbene etter poeng (bare Bergenssvømmerne var bedre av klubbene i Bergen)

-        14. plass etter medaljer – totalt 9 (2 sølv og 7 bronse) – også her nestbest av klubbene i Bergen

-        27 personlige rekorder

Dette er en formidabel forbedring, som det nok blir lagt merke til i «Svømme Norge».

La oss se litt på hva det er som ligger bak, og skaper en slik utvikling. Selvsagt er det en forutsetning, at rammebetingelsene – her først og fremst treningsmulighetene – må være så gode, at de ikke er en begrensende faktor. Dernest må alle organisatoriske og administrative forhold i klubben være tilpasset kravene som stilles for at utøverne kan trene det som kreves for å hevde seg i toppen av norsk (junior) svømming.
I tillegg må klubben drives på en måte som gjør det økonomisk mulig å ansette trenere på alle nivåer, med relevant kompetanse. Alt dette er på plass i dagens VS. Styret og sportslig utvalg gjør en meget god jobb og har den riktige innsikten i hvordan arbeids-, ansvars- og myndighetsforholdene må fordeles mellom de handlende personer.

Men - det er jo utøverne som står i sentrum. Alle forhold tilrettelegges for at de skal kunne drive med svømmingen på en måte og et nivå, som de ønsker og har evner til.

Utøvere utvikler seg, forenklet sett, utelukkende på grunn av en eneste faktor: Innholdet i, og måten de gjennomfører treningen på. Hverken rammebetingelser eller treneres kunnskaper og kompetanse hjelper, med mindre de bidrar til at utøveren faktisk gjør det som skal til for å utvikle seg. Derfor er treneren og hans/hennes evner til å formidle/overføre kunnskap til utøveren, den altoverskyggende faktor for å skape fremgang.

Når fremgangen blir så stor som nå, siste helg, er det viktig å ha klart for seg, at det er resultatet av en lengre prosess. Det er lett å se seg blind på det «man» gjør umiddelbart før en konkurranse. Resultater som VS-utøverne viste i AdO-Arena skyldes solid, konsekvent og smart trening over flere år. Det er Henning, som ansvarlig trener, som har gjort en utmerket jobb med utøverne over lang tid. Nå kommer resultatene. Det er grunn til å fryde seg, og glede seg til det som skal komme i fremtiden.
Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende av det VS-svømmerne viste i dette mesterskapet, er alle de personlige rekordene. Smart, langsiktig trening skaper fremgang, men denne fremgangen skal komme til syne når det gjelder – under et mesterskap. Det handler om to forhold:

-        Riktig formtopping,

-        Riktig mental forberedelse og fokus på selg selv og egne arbeidsoppgaver.

Begge disse faktorene har åpenbart blitt gjennomført på en forbilledlig måte – bravo utøvere, og bravo Henning.

Etter et mesterskap er alltid før et mesterskap. Resultater i et mesterskap er «ferskvare». Etter en kort restitusjonsfase, begynner treningen til det neste mesterskapet. Det er viktig å nyte og glede seg over oppnådde resultater, men så starter oppbyggingen til neste oppgave. Det er det som kjennetegner toppidrett: En kontinuerlig prosess der utøverne lærer, øver og trener – for å bli bedre.

Vi er på vei – det er gøy å være Vestkantsvømmer – og gøyere skal det bli.
Gratulerer alle.

Hilsen

Ørjan

MTOTFLS